Dijital Pazarlama Nedir?
Dijital ortamlar (sosyal medya, internet, mobil platformlar) vasıtası ile yapılan pazarlama işlemine dijital pazarlama denir. Gelişen teknoloji ile birlikte geleneksel yöntemlerle pazarlama (radyo, televizyon, gazete vs.) geçerliliğini yitirmeye, yeni dönem dijital pazarlama ise göz önünde bulunmaya başladı. Dijital pazarlamanın en önemli avantajı tamamen tüketici odaklı oluşu. Günümüzde tüketici deneyimi artırılıyor, interaktif mağazalar inşa edilmeye başlanıyor. Adeta pazarlama devri yeniden yaratılıyor.
Dijital pazarlamanın kullanım alanlarını sıralarsak da; internet sitelerinde, blog yayınlarında, e-kitaplar ve teknik sözlükler, infografikler, sosyal medya kanallarını örnek verebiliriz. Dijital pazarlama geliştikçe bunlara birçok şey eklenecek, daha da işlevsel hale getirilecektir.
Dijital pazarlama sayesinde doğru sonuçları kısa zamanda görme imkanına sahip olursunuz. Örneğin bir gazeteye verdiğiniz reklamda kaç tüketiciye ulaştığını, kaç tüketicide olumlu sonuç uyandırdığını bilmek pek mümkün olmaz. Ancak dijital pazarlamada kaç tüketici bunu görmüş, kaçının ilgisini çekmiş, bu sayede kaç ürün satılmış gibi her türlü soruya yanıt bulabilirsiniz.
Dijital Pazarlamadan Nasıl Faydalanabiliriz ?
Dijital pazarlamayı müşterilerin ihtiyaçlarını ve arzularını öğrenmek için pazara araştırması amacıyla kullanabilirsiniz.
Dijital pazarlama ile müşterilerin bilgiye erişerek satın alma yapabilecekleri ek bir kanal sağlayabilirsiniz. Talepleri değerlendirerek kaynak tahsisi oluşturmanın anahtarıdır.
Ayrıca dijital pazarlama ile müşteri memnuniyetini sağlayabilirsiniz. Müşterilerden elde edeceğiniz veriler ile ürün ve hizmetleriniz hakkındaki düşüncelerini öğrenebilir ve eksiklerinizi görebilirsiniz.
İşletmelerde dijital pazarlamanın önemini anlamak için kitle etkileşiminin anlaşılması ve yönetilmesini düşünmemiz gerekir. Günümüzde dijital pazarlama, web sitesi veya e-postadan çok daha fazla türde kitle etkileşimi ile ilgilidir.
Geleneksel pazarlamanın tersine dijital pazarlama yaparken gerçek zamanlı sonuçları görebilirsiniz. Örneğin bir gazeteye reklam verdiyseniz kaç kişinin gerçekten sayfayı çevirdiğini ve reklamınıza dikkat ettiklerini tahmin etmek mümkün değildir. Gerçekleşen satışlarınızın hangi reklamın sorumlu olduğunu bilemezsiniz.
İçerik Pazarlama
Bu terim, marka bilinirliği, trafik artışı, potansiyel müşteri oluşturma ve müşteri oluşturma amacıyla içerik varlıklarının oluşturulmasını ve tanıtımını ifade eder. İçerik pazarlama stratejinizde rol oynayabilecek kanallar şunlardır:
- Blog gönderileri.
- E-kitaplar ve teknik incelemeler.
- İnfografikler.
- Çevrimiçi broşürler ve seyir kitapları.
Sosyal Medya Pazarlamacılığı
Bu uygulama, marka bilinirliğini artırmak, trafiği artırmak ve işiniz için potansiyel müşteriler oluşturmak için markanızı ve içeriğinizi sosyal medya kanallarında tanıtır. Sosyal medya pazarlamasında kullanabileceğiniz kanallar:
- Facebook.
- Twitter.
- Likedin.
- İnstagram.
- Pinterest.
Tıklama Başına Ödeme (PPC)
PPC, reklamınızı her tıkladığınızda bir yayıncıya ödeme yaparak web sitenize trafik çekmenin bir yöntemidir. En yaygın PPC türlerinden biri, Google’ın arama motoru sonuç sayfalarındaki en iyi sıralamalara, yerleştirdiğiniz bağlantıların “tıklama başına” bir fiyatıyla ödemenizi sağlayan Google AdWords’tür . PPC kullanabileceğiniz diğer kanallar şunlardır:
- Facebook’ta ücretli reklamlar.
- Twitter’da Tanıtılan Tweetler.
- Linkedin Sponsorlu Mesajlar.
Bölgesel (Yerel) Reklamcılık
Bölgesel reklamcılık, bulunduğunuz konuma göre il, ilçe ve mahalle bazında reklam yayınlayabileceğiniz bir sistemdir. Bu sistemi günümüzde en güzel hayata geçiren kanallar Facebook ve İnstagramdır. Örnek vermek gerekirse sadece İstanbul’da hizmet veren bir firmanız var ve şehir dışındaki müşterilere ihtiyacınız yok İstanbul içerisinde belirlediğiniz konumlara belirlediğiniz tarih ve saat diliminde hazırlamış olduğunuz reklam kampanyalarınızı tanıtımını yapabilirisiniz.
Hedef Kitle
Google’la birlikte hayatımıza giren hedef kitle kavramı aslında dijital pazarlamanın mihenk taşlarından biri oldu. Ürünleriniz ya da hizmetiniz için talebin artması, taleplerin belirlenmesiyle birlikte yaptığınız doğru hamleleri hedef kitleniz belirleyecektir. Örneğin göz kalemi satan bir mağaza olduğunuzu varsayalım. Sizin hedef kitleniz tabii ki öncelikle kadınlar olacaktır. Online ortamda sunduğunuz ürünü ya da hizmetin en çok kimler tarafından talep gördüğü arama motorları tarafından belirlenir. Buna da hedef kitlesi denir.
Bir ürünün pazarlaması yapılırken muhakkak hedef kitlesi analizi yapılır. Böylece arz talep dengesi içerisinde üretim gerçekleştirilir ve verimliliğin artması sağlanır.